Jag har fått många reaktioner på mitt föredrag om Andlig Queerteori och detta att jag går ut med att Martinus var en dansk, homosexuell författare. Detta har nämnts med förfäran! En del har skämts över det jag gjort! Många har reagerat negativt och en del har hävdat att Martinus står över alla våra sexuella definitioner. Han är ”dubbelpolig” och inte homosexuell! Där dubbelpolig, som är Martinus ord för att beskriva ett nytt balanserat sexuellt tillstånd, mellan femininitet och maskulinitet, är väsensskilt från homosexualitet; enligt deras definition. Själv hävdar jag att orden ska ses som synonyma begrepp. Att detta var Martinus sätt att ”kamouflera” och tala om homosexualitet bland heterosexuella anhängare av hans sak, utan att väcka deras fördomar, indignation och ilska.
Martinus har i Livets bok 3 och 5, gjort en analys av vad som sker inom människan, hur det mänskliga sympatiska sinnet växer fram och hur alla människor genomgår en förvandling från ett heterosexuellt äktenskapstillstånd mellan man och kvinna, mot att bli ett homosexuellt, eller dubbelpoligt Kristusväsen. I dessa analyser hävdar han att detta är ”slutmålet” med den jordiska människans evolution. Att den heterosexuella människan ”transformeras” och genom många liv och inkarnationer genomgår en sexuell förvandling där de sympatiska anlagen förmänskligas och successivt ”bryter” med de från djurriket, nedärvda instinktiva sexuella drifterna. Där dessa utvecklas och förmänskligas från egoism och egenkärlek, vilket vi känner till som förälskelse, till en riktig kärlek av en altruistisk natur.
En process som för med sig att könsskillnaderna mellan män och kvinnor successivt jämnas ut. Att de ingrodda könsföreställningarna vi alla bär på förändras. Att individen blir mer och mer – hel. Att de maskulina och feminina mentala krafter som bygger vår könsidentitet utjämnas, så att ett nytt kön på sikt uppstår.
Detta nya kön är Kristusmänniskan. I denna människotyp har de maskulina och feminina karaktärsdragen smält samman till ett nytt kön. Martinus kallar detta kön för ett fri kön. Det behärskar materialisation och dematerialisation, och skapar sina kroppar på samma sätt som Jesus gjorde efter sin korsfästelse, när han uppstått från ”de dödas rike”. I detta riktiga människorike finns inte de två kön vi är vana vid. Här tar man, som Jesus säger, inte till äkta eller är med Martinus ord; ” gift med hela mänskligheten”.
Detta himmelska tillstånd liknar, det vi här på jorden omtalar som det homosexuella tillståndet och långt komna andliga väsen som inkarnerar från de högre andliga tillvaroplanen, som Jesus och Martinus, är då här på jorden, i sina fysiska kroppar, född av kvinna att betrakta som J – människor, enligt Martinus egen definition.
En sådan J - människa är homosexuell och har inte på något sätt kvar en dragning till det motsatta könet. En sexuell dragning som är totalt utlevt och mättad, sedan många, många liv och inkarnationer bakåt. Detta gör att jag vågar hävda, med stöd i Martinus egna analyser att både Martinus och Jesus var homosexuella. Hade kroppsliga, könsliga begär och ett sexliv.
Jesus sägs ha älskat sin lärjunge Johannes och Martinus hade också sina kärleksaffärer, vilket många människor som varit honom nära, vittnar om. Martinus har dessutom själv stått i talarstolen i Klint, i Danmark och erkänt att han är homosexuell. Vilket för mig inte alls är något konstigt! Han har också antytt i publicerade artiklar att han sätter likhetstecken mellan homosexualitet och dubbelpolighet, att begreppen (min tolkning) kan betraktas som synonyma begrepp.
Att Martinus sen uttryckte ”oro och bekymmer” över den negativa klang som begreppet homosexualitet hade, då på sjuttiotalet och tiden innan dess – ska inte tolkas som att han var negativ till homosexualitet (vilket en del gör). När detta ”begrepp” nu i vår tid förändrats genom det pionjärarbete som HBTQ rörelsen utfört, är det sorgligt att konstatera att en del människor, intresserade av Martinus analyser, använder dessa ord som speglar tidsandan på sjuttiotalet och bakåt till att främja homofobiska ståndpunkter. Där de vänder och vrider på Martinus texter, läser Livets bok som ”Fan läser Bibeln” och stoppar alla sina egna fördomar i Martinus mun. Skriver böcker där de ”analyserar” ett känsloliv de inte själv äger och fördömer nästan allt manligt homosexuellt beteende, utan att överhuvud taget nämna ett homosexuellt, lesbiskt beteendemönster. Där de hänger ut en manligt homosexuell samlagslik penetrations akt som urspårat - vilket är Martinus ord för alla de sjukdomstillstånd som finns i anknytning till sexualiteten, som kleptomani, pedofili, pyromani, nekrofili och ett sadomasochistiskt beteendemönster som gått överstyr.
Där de på alla sätt försöker undgå det fatala öde, som analyserna avslöjar – att de själva ska bli homosexuella. Att deras ”favoritmål” på det sexuella området – kvinnan, inte för all framtid ska vara i fokus. Talar om en ”Kungsväg” varigenom de kan gå från heterosexualitet till dubbelpolighet utan att själva bli ”homosexuella”, varnar för ”den homofila riskfaktorn” och avslöjar sig med detta som homofober.
Jag definierar mig själv som queer. Mina inre feminina energier är starka och jag tar denna del av mig själv på stort allvar. Jag är en människa som spelar på både de maskulina och feminina ”tangenterna”, som inte får min biologiska manliga sida att fungera med allt för heterosexuella kvinnor. Jag tycker om sex, men förmår mig inte till den prestationsakt med kvinnor som karakteriserar den traditionella könsakten, då min lust är av feminin och mottagande natur. Jag är en sådan ”man” som Per Bruus-Jensen varnar för och som Kurt Kristiansen ondgör sig över. Jag har principiellt inget mot kvinnor - känner mig många gånger lik dem och är feminist inte bara i så motto att jag erkänner kvinnors lika värde, utan tar som sagt även min egen inre femininet på djupaste allvar. Där min egen inre femininet, som jag ser det, är vägen till ett kosmiskt Guds medvetande (det motsatta gäller för kvinnor). Som ni förstår utesluter detta ett traditionellt könsrollsmönster. Till detta har jag inte ens lust och med en utebliven lust, även en ”dalande” förmåga (väldigt omanligt). Men jag har heller ingen dragning till män, för att de är ”män”! Jag gillar människor, både män och kvinnor, när jag känner mig på mental eller andlig våglängd med vederbörande. Jag välkomnar sex med en sådan människa, förutsatt att människan i fråga ser mig och inte går runt i ett förälskelserus. Därför måste jag undersöka vad det är för människa jag har framför mig. Tala med hen! Där sex är det som kommer sist, om människan i fråga accepterar, ser och gillar mig. Om inte försvinner de på vägen! Och skulle det bli sex med en ”kvinna”, så är det för att ”hon” har så mycket ”man” i sig, att ”hon” uppskattar ”kvinnan” i mig. Så att förstå sig på sex mellan polförvandlade människor - kräver att vi själva har denna människa i oss. Och här är Martinus analyser en guldgruva....
claus